En sort VW Passat kører gennem et sving med skov i baggrunden
Biltest

VW Passat Variant – Passat er blevet for dyr

Igennem generationer har VW Passat været en af Danmarks mest populære firma- og familiebiler. Men med den nyeste generation er prisen vokset ud af familiebudgettet.
Sort VW Passat set bagfra, mens den kører på en vej

Motors vurdering

VW Passat Variant

18,2 km/l
Benzin
499.995 kr.
  • Plads
  • Udsyn
  • Udstyr
  • Pris
  • Motor
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    124 g/km
  • Effekt
    150 hk
  • Moment
    250 Nm
  • Topfart
    222 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.665 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    690 liter
  • Akselafstand
    284 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:492 cm B:185 cm H:150 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,65 kr./km
Luk

God plads og fin komfort til rimelige priser har været succesopskriften for VW Passat igennem otte generationer. I niende generation gælder det med plads og komfort fortsat, mens den rimelige pris desværre er forsvundet.

Pladsen er imponerende, idet Passat nu kun kommer som en stationcar, der endda er vokset betydeligt i størrelse i forhold til tidligere. Og komforten er i top, idet Passat kommer med masser af standardudstyr.

Men når den billigste model koster 470.000 kr., og denne Elegance-version koster 30.000 kr. mere med det udstyr, som passer til en pendlerbil, er VW Passat kort og godt vokset ud af bilbudgettet for mange.  

Kabinen i en VW Passat
Kabinen er stort set identisk med VW’s nye elektriske modeller, dog har rattet fysiske og ikke trykfølsomme knapper. Der er god fralægningsplads både i midten og i dørene.

God plads og lækker kabine

Ud over den gode plads i kabinen, både i højde og længde, holder Passat fast i de klassiske dyder. Der er store ruder hele vejen rundt, og det giver en lys kabine og et udsyn, man ellers kan savne hos mange af konkurrenterne.

Omkring føreren er der også tænkt på det praktiske med meget fralægningsplads. Testbilen havde fået lædersæder med massage og ventilation til 20.000 kr., og det giver kabinen et flot udtryk, samtidig med at sæderne er multijusterbare.

Massage er standard i alle udgaver, men det er mere små skub end massage dybt i ryggen. Det giver dog en fin aflastning og en rar aktivering af kroppen på en lang tur.

Stor skærm i kabinen i en VW Passat
15”-skærmen i midten virker meget stor og dominerende. Men det er rart med god plads, så de digitale knapper bliver nemmere at ramme og teksterne lettere at læse.

Stor skærm og drilsk assistent

Omkring rattet er der nye betjeningsstilke, ligesom man finder i VW’s elektriske modeller. Det vil sige, at gearvælgeren nu er til højre for rattet, mens den venstre stilk nu betjener både vinduesviskere, blinklys og langt lys. Det giver lidt færre indstillingsmuligheder for vinduesviskerne, og det er ikke lige så let at indstille, som det var tidligere. 

Rattet har klassiske trykknapper, og de er blevet nemmere at betjene. Til højre for rattet er en 15” stor trykskærm. Den virker umiddelbart meget stor, men det er rart, når der er så mange funktioner gemt i trykskærmen. Det giver også mulighed for direkte knapper til klimaanlæg og sædevarme/ventilering.

Passat har fået den nye digitale assistent IDA. Men man slår hurtigt den automatiske aktivering fra, fordi den ofte blander sig i samtalen eller afbryder musik eller podcastafspilning.

Forsæder i en VW Passat
Standardsæderne i Elegance-versionen har både ekstra indstillingsmuligheder og massage, men overvej, om ikke denne opgradering til lædersæder med eljustering og ventilation kan finde vej, når du bestiller modellen.

Hvordan kører VW Passat?

Mere frustrerende er 1.5-liters benzinmotoren. Med en køreklar vægt på 1.665 kg virker de 150 hk ikke af meget. Hvis man lader motoren trække helt igennem, flytter bilen sig i fint tempo, men ved lave omdrejninger savner vi flere kræfter i forhold til bilens vægt. Det betyder, at motorlyden ofte bliver anstrengt.

Gearskiftene i testbilen udstillede også den forskel, der er mellem benzinbiler og elbiler. Hvor elbiler er meget mere glidende i kørslen, oplevede vi i Passaten til tider lidt uskønne eller dårligt timede gearskift.

Og fordi motoren indimellem kører på kun to cylindre, bliver balancen i motoren ikke altid harmonisk, og det giver en lidt knurrende fornemmelse i bilen.

Bagsædet i en VW Passat
Der er god plads på de yderste pladser, men der er en høj kardantunnel ved midterpladsen. Derfor er der dårlig fodplads, når man sidder tre på anden række.

Udmærket komfort i VW Passat

Den adaptive fartpilot og de adaptive LED-forlygter fungerer derimod generelt godt. Men vi oplevede et par gange, at bilen bremsede pludseligt lige før stilstand, når bilen foran i køen holdt stille.

Det har vi ikke oplevet før med VW’s Travel Assist, og det trækker en smule ned i komforten, der ellers er udmærket i Passat.

Bilen virker dog en anelse mere stivbenet end forgængerne, men det kan skyldes, at Elegance-versionen kører på 18”-fælge. Hvis man kører meget og ønsker ultimativ komfort, kan en undervogn med adaptiv dæmpning tilvælges til 20.000 kr.

Bagagerum med blå kuffert i en VW Passat
Søger du et kæmpe bagagerum, så leverer Passat i den grad. Her er hele 690 liter, hvor mange af dem umiddelbart er tilgængelige, og de sidste er at finde under bagagerumsgulvet.

VW Passat med benzin, diesel eller strøm?

Ud over denne 1.5-liters benzinmotor fås den nye Passat med en toliters dieselmotor til yderligere 30.000 kr., og den kan være et godt valg for dem, der kører langt, og som gerne vil have et kraftigere bundtræk.

Til sommer kommer også to plugin-hybrider med henholdsvis 204 og 272 hk. Priserne her er ikke fastsat endnu, men de bliver formentlig billigste valgmuligheder i Passat-familien.

Men den største udfordrer til Passat må være den elektriske pendant, VW ID.7. Her er stationcar-udgaven Tourer både billigere i indkøb og meget billigere i drift, og jo flere kilometer man kører, desto større bliver besparelsen. Med 20.000 km om året bliver den årlige besparelse på 15.000-20.000 kr.

Den store fordel til elbilerne skyldes, at de danske afgifter på benzin- og dieselbiler nu er blevet så høje, at de fleste familier må nøjes med at drømme om at blive Passat-ejere.

 

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve